Denní harmonogram
Denní harmonogram
se může individuálně upravovat podle možností a potřeb dětí, počasí či provozních podmínek.
6:30 - 9:50 Příchod dětí do školky (dopolední vzdělávací blok)
spontánní činnosti (námětové, konstruktivní,didaktické, pracovní, hudební, výtvarné atd.) individuální, skupinová i frontální práce s dětmi, pohybové aktivity, hygiena,9:00 - 9:20 svačina, pitný režim v průběhu celého dne 9:20 - 9:50 vzdělávací aktivity (hudební, jazykové, matematické, výtvarné...)
9:50 - 11:50 Pobyt venku
převlékání na vycházku, zahradu, oblékání reflexních vest, pohybové aktivity, venkovní hry, pozorování přírody a věcí kolem nás
11:50 - 12:30 Oběd
polévku nalévají učitelky, pro druhé jídlo si děti chodí k výdejnímu okénku, kde si řeknou, kolik chtějí jídla, aj., samostatně si vezmou kompoty, saláty a potom pití, hrníčky odnášejí zpět na určené místo
12:30 - 14:00 Odpolední odpočinek
hygiena, čištění zoubků, převlékání, úklid oblečení na dané místo, oblékání pyžam, postupné ukládání na lehátka, četba a vyprávění pohádek, poslech pohádek z CD, poslech relaxační hudby, klidný odpočinek tak, aby ostatní neprobudily spící děti. Učí se sebeobsluze a samostatnosti - poskládat pyžamo, polštář a pokrývku.
14.00 - 16.00 odpolední zájmové činnosti
hygiena, svačina, spontánní hry s individuálním přístupem, pokračování v započatých aktivitách, úklid, průběžné vyzvedávání dětí
Výše uvedené časové údaje pro jednotlivé činnosti denního harmonogramu jsou stanovena pouze rámcově, nejsou vždy závazné, mohou se měnit zejména časy v zimním a letním obdobím (např. delší pobyty venku). Konkrétní realizace vycházejí z příprav v závislosti na třídních výchovně vzdělávacích plánech, okamžitých potřeb dětí, ale i nahodilých situací, kterých můžeme ve výchovně vzdělávací práci využít.
Denní režim je vyhovující, jestliže:
- je dostatečně pružný, umožňuje reagovat na individuální možnosti dětí, na jejich aktuální potřeby
- děti mají dostatek času i prostoru pro spontánní hru
- je poměr spontánních a řízených aktivit v denním programu vyvážený, a to včetně aktivit, které mateřská škola organizuje nad rámec běžného programu
- jsou vytvářeny podmínky pro individuální, skupinové i frontální činnosti
- jsou děti denně dostatečně dlouho venku
- je respektována individuální potřeba aktivity, spánku a odpočinku jednotlivých dětí
Důvodem pro zrušení pobytu venku jsou výrazné změny počasí - déšť, náledí, mlhy, vichřice, inverze, mráz pod 9° C, nenadálá nepřítomnost pedagogického pracovníka.
Co děti potřebují do mateřské školy
Všechny věci řádně označit, aby nedošlo k záměně a umístit do skříňky nebo batůžku.
- Na pitný režim - hrníček
- Na čištění zoubků - kelímek, zubní kartáček, zubní pastu
- Do šatny - náhradní spodní prádlo (kalhotky, slipy), ponožky, punčocháče, trička, gumáky, příp. vycházkovou obuv (botasky, tenisky) na pobyt venku, sportovní oblečení na školní zahradu nebo pro pobyt venku. Na pobyt venku jiné oblečení než do třídy dle aktuálního počasí a ročního období .
- Do třídy - uzavřené papuče tzn. s pevnou patou, NE PANTOFLE!, pohodlný oděv (legíny, tepláky), zástěrku nebo tričko na výtvarné činnosti, příp. zástěrku na oběd pro nejmenší děti. Na pobyt venku jiné oblečení než do třídy dle aktuálního počasí a ročního období .
- Na spaní - pyžamo, "mazlika" plyšové zvířátko pro pobyt ve třídě a odpolední odpočinek